FAQ studentenkamers
FAQ - vaak gestelde vragen èn hun antwoorden :-)
Hoeveel bedragen de bijkomende kosten?
​
Bovenop de huurprijs vragen we maandelijks een bijdrage voor de nutsvoorzieningen:
-
elektriciteit: voorschot* van € 15 per maand. De privatieve elektriciteitskosten worden op het einde van de huurperiode afgerekend volgens verbruik op de individuele meter. De gemeenschappelijke elektriciteitskosten worden afgerekend volgens de tellerstand van de hoofdmeter en verdeeld pro-rato het aantal bewoners.
-
warm en koud, ontkalkt water: forfait van € 35 per maand per bewoner
-
verwarming: forfait van € 35 per maand
-
draadloos internet: forfait van € 15 per maand
-
totaal: € 100 per maand (€ 135 in geval van 2 bewoners)
​​
Dit bedrag wordt elke maand, samen met de huur, betaald. De elektriciteitskosten worden op het einde van de huurperiode afgerekend volgens werkelijk verbruik.
​​
In de maandelijkse huurprijs is eveneens NIET inbegrepen: de belasting op tweede verblijven ("studententaks") van € 108 per jaar**. Deze belasting wordt op het einde van de huurperiode doorgerekend.
​
Brandverzekering, wekelijkse poetsbeurt van de gemeenschappelijke delen, onderhoud en controle van brandveiligheidsvoorzieningen, ... zijn inbegrepen in de maandelijkse huurprijs.
​
​
* In de Parijsstraat 35 hebben de kamers geen individuele elektriciteitsmeters. Het voorschot van € 15 per maand is hier forfaitair. Er gebeurt geen afrekening volgens werkelijk verbruik.
​
** Dit bedrag is van toepassing op aanslagjaar 2023 en wordt jaarlijks geïndexeerd worden door de Stad Leuven.
Hebben jullie panden een kotlabel?
​
Een goed kot heeft een kotlabel!
​
Al onze panden hebben een (blauw of groen) kotlabel. Dit wil zeggen dat de panden gecontroleerd werden door de Huisvestingsdienst van de K.U. Leuven en voldoen aan de normen voor woonkwaliteit en brandveiligheid, contractkwaliteit en studentvriendelijkheid. Al onze panden zijn ook opgenomen zijn in Kotwijs, de online database van Leuvense studentenkoten, beheerd door de K.U. Leuven.
Hoe werkt het internet?
​
Wij voorzien internet connectiviteit via Telenet. Elk gebouw is geconnecteerd via een Telenet Business Fibernet 200. Deze voorziet de kamers van supersnel internet met voldoende bandbreedte. Wij voorzien in elke kamer draadloos internet en internet via een vaste UTP kabel.
In sommige gebouwen krijg je een persoonlijk WIFI access point op je kamer, in andere gebouwen voorzien we WIFI connectiviteit over het hele gebouw dmv gedeelde WIFI access points.
Het gebruik van eigen Wifi access point is niet toegelaten aangezien je, door een verkeerde configuratie van je access point, het hele gebouw zonder Internet connectiviteit kan zetten.
Welk meubilair is voorzien op de studentenkamer of studio?
​
Elke studentenkamer heeft (minstens) een éénpersoons bed en lattenbodem zonder matras (matrasmaat 200 cm x 90 cm), een koelkast, een bureau, kleerkast, gordijnen en rookmelder. De matras dien je zelf te voorzien. Vaak kan je ook wat meubilair overnemen van je voorganger.
Wanneer weten jullie welke kamers volgend academiejaar vrijkomen?​
Na het einde van het eerste semester vragen we onze huidige studenten of ze volgend jaar willen blijven verder huren of niet. Zij krijgen natuurlijk de eerste keuze om hun kamer te behouden, of naar een andere kamer binnen onze gebouwen te verhuizen. Vanaf begin maart weten we ongeveer welke kamers volgend academiejaar beschikbaar zullen zijn.
​
​
Hoe ziet de huurovereenkomst eruit?​
Onze huurovereenkomst is nagekeken en goedgekeurd door de Huisvestingsdienst van de KU Leuven.
Je kan deze hier alvast even nalezen: